Ηλεκτρονικές εκδόσεις εφημερίδων στο Διαδίκτυο και σε κινητά τηλέφωνα, χρήση πολυμέσων και εγκαθίδρυση διαδραστικής σχέσης δημοσιογράφων- αναγνωστικού κοινού, προκειμένου οι εφημερίδες βγουν αλώβητες από την οικονομική κρίση και ανταποκριθούν στην εξάπλωση των νέων μορφών ενημέρωσης.
«Το μέλλον της δημοσιογραφίας είναι ψηφιακό και αυτό σημαίνει ότι οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να μάθουν να λειτουργούν με ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο από αυτό που λειτουργούσαν ως σήμερα», υποστήριξε ο Jim Roberts, διευθυντής της διαδικτυακής έκδοσης των New York Times κατά την εισήγησή του στην εκδήλωση του προγράμματος “Megaron Plus” του Μεγάρου Μουσικής υπό τον τίτλο «Η δημοσιογραφία στην εποχή του Διαδικτύου». Η υφιστάμενη οικονομική κρίση και η εξάπλωση των νέων μορφών ενημέρωσης ασκούν τεράστιες πιέσεις στα Μ.Μ.Ε., με καθημερινό το φαινόμενο των χρεοκοπιών εφημερίδων, των απολύσεων και των δραστικών περικοπών εξόδων για τους περισσότερους δημοσιογραφικούς οργανισμούς, ανέφερε. Οι Νew Υork Τimes, εξήγησε, προκειμένου αντιμετωπίσουν τις επιχειρηματικές αυτές προκλήσεις έχουν επενδύσει κόπο και χρήματα στην κατασκευή της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας, παρέχοντας καινοτόμες υπηρεσίες για την πληρέστερη και πιο σύγχρονη ενημέρωση των αναγνωστών, όπως πολυμεσικά εργαλεία, βίντεο και φωτογραφίες. Ο αριθμός ιστοσελίδων στις Η.Π.Α. ανέρχεται σε εκατομμύρια και ο αριθμός των αναγνωστών είναι διαρκώς αυξανόμενος, τόνισε ο κ. Roberts. Η ανανέωση των πληροφοριών που παρέχονται στην ηλεκτρονική έκδοση των Νew Υork Τimes γίνεται σε εικοσιτετράωρη βάση και αυτές δεν αντλούνται πλέον μόνο από τις παραδοσιακές ίδιες πηγές, αλλά και από διάφορα ιστολόγια ή ανταγωνιστικούς ιστοτόπους, ενώ ενθαρρύνεται διαρκώς η συμμετοχή του αναγνωστικού κοινού. Πέραν της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας, υπάρχει και η τεχνολογία της ανάγνωσης της σελίδας μέσω κινητού τηλεφώνου, με τις αναγνωσθείσες σελίδες σε κινητά τηλέφωνα να αγγίζουν τα 37.000.000 τον περασμένο μήνα, ολοκλήρωσε.
«Οι εφημερίδες είναι σημαντικό τμήμα οποιασδήποτε ελεύθερης και δημοκρατικής κοινωνίας. Είναι υποχρέωσή μας να διατηρήσουμε ζωντανές τις εφημερίδες» ήταν η θέση της Lydia Aguirre, διευθύντριας της ηλεκτρονικής έκδοσης της ισπανικής εφημερίδας Εl Ρais. Για την επιβίωσή τους στην εποχή της ψηφιακής ενημέρωσης είναι επιβεβλημένες πολλές αλλαγές στις εφημερίδες και τους δημοσιογραφικούς οργανισμούς. Παρατήρησε δε με έκπληξη την εξής διαφορά μεταξύ ισπανικής και ελληνικής πραγματικότητας: στα πλαίσια της οικονομικής κρίσης, στην Ελλάδα οι εκδότες ζητούν βοήθεια από τους επιχειρηματίες, όταν στην Ισπανία δημοσιογράφοι και εκδότες ζητούν από κοινού συνδρομή, οργανωμένοι σε συντεχνίες εργαζομένων. Η Εl Ρais, μετά την «έκρηξη» του Διαδικτύου, άλλαξε το επιχειρηματικό της μοντέλο, αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των εργαζομένων σε αυτή δημοσιογράφων. «Τα πάντα άλλαξαν, το τοπίο απορυθμίστηκε εντελώς και οι κανόνες του ανταγωνισμού άλλαξαν. Οι πηγές της ενημέρωσης πολλαπλασιάστηκαν, σε εκρηκτικό βαθμό. Με τη βοήθεια του Διαδικτύου μπορεί κάποιος να διαβάσει όλες τις εφημερίδες του κόσμου. Ταυτόχρονα, υπάρχουν εκατομμύρια ιστολόγια και ιστοσελίδες που συναθροίζουν ειδήσεις. Πολλές από τις ιστοσελίδες αυτές αποκομίζουν κέρδη χρησιμοποιώντας τις ειδήσεις που εμείς συλλέξαμε. Με λίγα λόγια, οι εφημερίδες πληρώνουν ακριβά για να έχουν τους ρεπόρτερ τους στη Γάζα ή στα άλλα 'καυτά' σημεία του πλανήτη και τη δουλειά των δημοσιογράφων αυτών την εκμεταλλεύονται συναθροιστές ειδήσεων στο Διαδίκτυο, όπως το Google Νews, για να αποκομίζουν μεγάλα κέρδη», είπε, κλείνοντας, η κυρία Aguirre.
«Παλιότερα από τη μία πλευρά ήταν οι δημοσιογράφοι που εμφανίζονταν ως εμπειρογνώμονες και ειδικοί και από την άλλη οι απρόσωποι αναγνώστες που διάβαζαν όσα έγραφαν οι δημοσιογράφοι, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να σχολιάσουν ή να απαντήσουν σε αυτά. Τα τελευταία χρόνια το Διαδίκτυο άλλαξε εντελώς αυτό το παρωχημένο πρότυπο» και οι εφημερίδες, προσβλέποντας στην επιβίωση αποφάσισαν να «ανοίξουν» τα δημοσιεύματά τους στο σχολιασμό των αναγνωστών, υποστήριξε η Georgina Henry, διευθύντρια του διαδικτυακού τόπου ‘Comment is Free’ της βρετανικής εφημερίδας Τhe Guardian. Η μονόδρομη επικοινωνία μεταξύ δημοσιογράφων και αναγνωστών, στην εποχή του Διαδικτύου μεταβλήθηκε σε μια σχέση διαδραστική. Το 'Comment is Free' προσφέρει στους αναγνώστες του τη δυνατότητα άμεσου σχολιασμού για περιστατικά της επικαιρότητας, για ρεπορτάζ και αναλύσεις της εφημερίδας, καθώς και την ευχέρεια ανταλλαγής απόψεων με δημοσιογράφους ή άλλους αναγνώστες, ενώ περιλαμβάνει διευρυμένες απόψεις από δημοσιογράφους, bloggers και αναγνώστες- σχολιαστές. «Θέλαμε να ανοίξουμε ένα ζωντανό διάλογο με τους αναγνώστες», ανέφερε, και ο μεγάλος αριθμός τόσο σχολίων όσο και αναγνωστών που ανταποκρίνονται στο εγχείρημα αποτελεί απόδειξη της επιτυχίας του. «Έχουμε τακτικούς σχολιαστές, που πολλές φορές κάνουν πολύ ενδιαφέροντα σχόλια, δίνοντας νέα διάσταση στη συζήτηση. Επίσης, φιλοξενούμε πολλούς bloggers ακαδημαϊκούς, ακτιβιστές, επιστήμονες και περιβαλλοντολόγους που σχολιάζουν την επικαιρότητα και δημοσιεύουν τις απόψεις τους», υπογράμμισε η κυρία Henry.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της 6ης Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη χορηγία του κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Συμμετείχαν εκπρόσωποι διεθνών Μέσων Ενημέρωσης και ακαδημαϊκοί, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο Δημήτρης Ψυχογιός, καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και διευθυντής του δικτυακού τόπου του «Βήματος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου